REGULAMIN RADY RODZICÓW

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO Nr 16 W GDAŃSKU

 

Podstawa Prawna

 

Niniejszy Regulamin został opracowany na podstawie:

- Ustawy o systemie oświaty z dn. 7.09.1991 r. – art. 53 i 54 (Dz. U. Nr 425 z poźn. zm.),

- Ustawy z dn. 11.04.2007 r. o zmianach ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z dn. 9.05.2007 r. Nr 80

poz.542),

- Statutu Przedszkola nr 16 w Gdańsku.

 

 Postanowienia wstępne

  1. Rada  rodziców  jest  organem  wewnętrznym  stanowi  społeczny  organ opiniodawczy i doradczy przedszkola.
  2. Rada  rodziców  współdziała  z  nauczycielami  i  rodzicami  w  celu ujednolicenia oddziaływań 
    na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
  3. Rada rodziców posługuje się pieczątką.
  4. Skład, struktura, tryb powoływania członków
  5. W  przedszkolu  działa  rada  rodziców,  która  reprezentuje  ogół  rodziców wychowanków przedszkola.
  6. W skład rady rodziców wchodzi:
  • co  najmniej  2  przedstawicieli  wybranych  w tajnych  wyborach  przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  1. W wyborach, o których mowa w pkt. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.  Wybory  przeprowadza  się  na  pierwszym zebraniu  rodziców w każdym roku szkolnym.
  2. Wybór nowych członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
  • indywidualnego  zgłoszenia  osoby  zainteresowanej  uczestnictwem w pracach rady,
  • propozycji członków rady rodziców, rodziców bądź dyrektora.
  1. Odstąpienie  od  udziału  w  działalności  rady  rodziców  może  nastąpić w drodze:
  • złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji rady rodziców,
  • odwołania  na  wniosek  rodziców  członków  rady,  po  uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
  1. Kadencja rady trwa 1 rok.
  2. Decyzja o rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% Członków Rady.
  3. Działalnością  rady  kieruje  Przewodniczący  Rady  wspólnie z wiceprzewodniczącym, sekretarzem 
    i skarbnikiem.
  4. Na pierwszym posiedzeniu rady rodziców, rada powołuje Prezydium Rady. Prezydium Rady stanowi organ wykonawczy rady.

10.W skład Prezydium wchodzą:

  • Przewodniczący
  • Zastępca Przewodniczącego
  • Sekretarz
  • Skarbnik

11.Rada rodziców posiada Komisję rewizyjną w liczbie 2 – 3 członków.

12.Członkowie rady pełnią swoje funkcje społecznie.

  1. Cele, zadania i kompetencje rady
  2. Do zakresu działań rady rodziców należy w szczególności:
  3. a) współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, a w tym:
  • organizowanie  rodziców  i  środowiska  społecznego  do  realizacji programu rozwoju przedszkola,
  • popularyzowanie  wiedzy  o  wychowaniu  w  placówce  i  działaniach dydaktycznych,
  • pomoc  dyrektorowi  i  radzie  pedagogicznej  w  realizowaniu  funkcji placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
  • organizowanie prac społeczno – użytecznych na rzecz przedszkola,
  • uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
  • wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
  • współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
  • organizowanie  wymiany  doświadczeń  wychowawczych  między rodzicami,
  • pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
  • udział  w  organizowaniu  działalności  kulturalnej,  artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci,
  • wzbogacenie  ceremoniału  i  zwyczajów  przedszkolnych  zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
  • rozwijanie, z pomocą rady pedagogicznej, poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
  • udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny, ładu i porządku w placówce.
  1. b) uchwalenie Regulaminu Rady,
  2. c) uchwalenie preliminarzu budżetowego rady na dany rok szkolny,
  3. d) podejmowanie uchwał dotyczących żywienia dzieci w przedszkolu,
  4. e) zaopiniowanie  statutu,  programu  i  planu  pracy  przedszkola  oraz ewentualnych projektów innowacji,  eksperymentów pedagogicznych a także innych spraw istotnych dla przedszkola,
  5. f) zaopiniowanie  planu  finansowego  przedszkola  na  kolejny  rok kalendarzowy,
  6. g) współpraca  z  innymi  organami  przedszkola  czy  rozwiązywaniu  spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
  7. Rada ponadto może:
  8. a) występować   do  organu  sprawującego  nadzór  pedagogiczny  nad przedszkolem o zbadanie
    i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego dyrektora lub innego nauczyciela. Wnioski kierowane przez radę mają dla organu charakter wiążący,
  9. b) z  własnej  inicjatywy  oceniać  sytuację  oraz  stan placówki i występować z  wnioskami 
    do  dyrektora,  rady  pedagogicznej,  organu  prowadzącego placówkę oraz do gminnej rady oświatowej, w szczególności w sprawach zajęć pozaobowiązkowych,
  10. c) w  celu  wspierania  działalności  przedszkola  gromadzić  fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.

III. Organizacja pracy

  1. Rada  wykonuje  swoje  zadania  zgodnie  z  zatwierdzonym  regulaminem, planem i terminarzem spotkań.
  2. Posiedzenia rady zwoływane są przez Prezydium Rady poprzez ogłoszenie terminu  spotkania.  Ogłoszenie  wywieszane  jest  przez przewodniczącego rady lub sekretarza na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola.
  3. Posiedzenia  rady mogą być zwoływane  z inicjatywy własnej Prezydium Rady lub na wniosek złożony co najmniej 1/3 członków rady.
  4. W  posiedzeniach  rady  może  brać  udział,  z  głosem  doradczym  dyrektor przedszkola oraz przedstawiciele rady pedagogicznej- wybrani przez radę rodziców lub wskazani przez dyrektora przedszkola  .
  5. Do  udziału  w  posiedzeniach  rady  mogą  być  zapraszane  przez przewodniczącego  za  zgodą  lub  na  wniosek  rady,  inne osoby  z  głosem doradczym.
  6. Tryb podejmowania uchwał.
  7. Uchwały rady zapadają większością głosów oddanych.
  8. Uchwała rady w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści zapadają większością 2/3 głosów oddanych.
  9. Uchwały rady są zaprotokołowane przez sekretarza rady.
  10. Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może być podjęta większością głosów, członków obecnych na zebraniu rady.
  11. Jeżeli uchwała albo inna decyzja Rady Rodziców jest sprzeczna z dobrem dziecka,  statutem  przedszkola  lub  obowiązującymi przepisami  dyrektor przedszkola może zawiesić jej wykonanie i w terminie 2 tygodni od daty jej zawieszenia uzgodnić z Radą Rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy.
  12. Sposób dokonywania posiedzeń
  13. Zebrania  rady  są  protokołowane  przez  sekretarza  rady  i  stanowią dokumentację przedszkola przechowywana w sekretariacie przedszkola.
  14. Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzony w ciągu 7 dni. Protokół z zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant.
  15. Członkowie rady są zobowiązani w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu  do  zapoznania  się  z  jego  treścią  i  zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Na  następnym  spotkaniu  rada  decyduje  o  wprowadzeniu  do  protokołu zgłoszonych poprawek.
  16. Prawa i obowiązki prezydium i członków rady
  17. Zadaniem Przewodniczącego rady rodziców jest:
  18. Kierowanie całokształtem prac rady rodziców.
  19. Opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,  
    z uwzględnieniem  zadań  wynikających  z  rocznego  planu  pracy przedszkola.
  20. Współdziałanie  ze  wszystkimi  członkami  rady  rodziców,  włączenie  ich  do realizacji planu pracy.
  21. Zwoływanie i prowadzenie rady rodziców.
  22. Kierowanie działalnością finansową rady rodziców.6. Przezywanie  dyrektorowi  opinii  i postulatów  rady  rodziców  dotyczących działalności przedszkola.
  23. Zadaniem Skarbnika rady rodziców jest:
  24. Czuwanie  nad rytmiczną  realizacją  planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców.
  25. Sprawdzanie  na  bieżąco  dokumentów  finansowych  rady  ,  kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
  26. Co  miesiąc  podawanie  do  wiadomości  ogółowi  rodziców  stanu  operacji finansowych rady.
  27. Zadaniem Sekretarza rady rodziców jest:
  28. Sporządzanie  protokołów  z  posiedzeń  prezydium  rady,  wywieszanie zawiadomienia o terminie posiedzeń rady i porządku obrad.
  29. Załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością rady.
  30. Zadaniem Komisji Rewizyjnej rady rodziców jest:
  31. Dokonywanie raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych stanu gotówki w  kasie  rady  rodziców  i  zdawanie  sprawozdania na  forum  rady  oraz informowanie o tym ogół rodziców.
  32. Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
  33. Zasady działalności finansowej rady rodziców
  34. Fundusze rady rodziców mogą pochodzić z:
  35. a) dobrowolnych składek rodziców,
  36. b) dochodów osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na jej rzecz,
  37. c) dotacji, darowizn, prowizji.
  38. Pozyskane środki finansowe mogą być gromadzone na koncie bankowym.
  39. Decyzję o formie gromadzenia i przechowywania funduszy podejmuje rada rodziców.
  40. Osobami  uprawnionymi  do  otwarcia  konta  bankowego,  dokonywania przelewów, wpłacania
    i wypłacania gotówki są:
  • przewodniczący,
  • skarbnik.
  1. Dokumentację i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu rady prowadzi skarbnik – osoba upoważniona przez ogół rodziców.
  2. Wpłaty na fundusz rady zbierane są i dokumentowane na listach zbiorczych poszczególnych grup 
    i ewidencjonowane w księdze wpływów rady na dany rok szkolny.
  3. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od uchwalonej na dany rok szkolny.
    8. Rada  może  zlecić  zbieranie  składek  wyznaczonej  osobie  na  podstawie zawartej umowy na dany rok szkolny.

9.Wydatki z funduszu rady dokonywane są w myśl uchwał rady i realizowane na podstawie rachunków i dokumentów zatwierdzonych i podpisywanych przez Przewodniczącego rady i Skarbnika rady.

10.O  wydatkowaniu  zgromadzonych  środków  finansowych  decyduje  rada rodziców  
w  porozumieniu  z  dyrektorem  przedszkola  na  podstawie zatwierdzonego planu finansowego na dany rok szkolny.

11.Wszelkie  dochody  i  wydatki  z  funduszu  rady  rodziców  winne  być ewidencjonowane,  
a  dokumentacja  przechowywana  w  sekretariacie przedszkola.

12.Środki, o których mowa w pkt. 1 przeznaczone są w szczególności na:

  • organizowanie imprez kulturalno – oświatowych i wycieczek dla dzieci,
  • finansowanie  upominków  oraz  imprez  okolicznościowych organizowanych dla dzieci,
  • finansowanie materiałów pisemnych i dydaktycznych dla dzieci,
  • organizowanie warsztatów szkoleniowych dla rodziców,
  • innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania rady.

VII. Postanowienia końcowe

  1. W realizacji swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w placówce radą pedagogiczną.
  2. Działalność rady rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem.
  3. Kadencja rady trwa 1 rok, ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru i  ukonstytuowania  się  nowej  rady,  co  powinno nastąpić  nie  później  do dwóch tygodni od odbycia się zebrań grupowych.
  4. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

 

 

Data uchwalenia regulaminu ............................................

Podpisy członków rady