REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO Nr 16 W GDAŃSKU
Podstawa Prawna
Niniejszy Regulamin został opracowany na podstawie:
- Ustawy o systemie oświaty z dn. 7.09.1991 r. – art. 53 i 54 (Dz. U. Nr 425 z poźn. zm.),
- Ustawy z dn. 11.04.2007 r. o zmianach ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z dn. 9.05.2007 r. Nr 80
poz.542),
- Statutu Przedszkola nr 16 w Gdańsku.
Postanowienia wstępne
- Rada rodziców jest organem wewnętrznym stanowi społeczny organ opiniodawczy i doradczy przedszkola.
- Rada rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań
na dzieci przez rodzinę i przedszkole. - Rada rodziców posługuje się pieczątką.
- Skład, struktura, tryb powoływania członków
- W przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców wychowanków przedszkola.
- W skład rady rodziców wchodzi:
- co najmniej 2 przedstawicieli wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w pkt. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Wybór nowych członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
- indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach rady,
- propozycji członków rady rodziców, rodziców bądź dyrektora.
- Odstąpienie od udziału w działalności rady rodziców może nastąpić w drodze:
- złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji rady rodziców,
- odwołania na wniosek rodziców członków rady, po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
- Kadencja rady trwa 1 rok.
- Decyzja o rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% Członków Rady.
- Działalnością rady kieruje Przewodniczący Rady wspólnie z wiceprzewodniczącym, sekretarzem
i skarbnikiem. - Na pierwszym posiedzeniu rady rodziców, rada powołuje Prezydium Rady. Prezydium Rady stanowi organ wykonawczy rady.
10.W skład Prezydium wchodzą:
- Przewodniczący
- Zastępca Przewodniczącego
- Sekretarz
- Skarbnik
11.Rada rodziców posiada Komisję rewizyjną w liczbie 2 – 3 członków.
12.Członkowie rady pełnią swoje funkcje społecznie.
- Cele, zadania i kompetencje rady
- Do zakresu działań rady rodziców należy w szczególności:
- a) współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, a w tym:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu rozwoju przedszkola,
- popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach dydaktycznych,
- pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w realizowaniu funkcji placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
- organizowanie prac społeczno – użytecznych na rzecz przedszkola,
- uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
- wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
- współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
- pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci,
- wzbogacenie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
- rozwijanie, z pomocą rady pedagogicznej, poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny, ładu i porządku w placówce.
- b) uchwalenie Regulaminu Rady,
- c) uchwalenie preliminarzu budżetowego rady na dany rok szkolny,
- d) podejmowanie uchwał dotyczących żywienia dzieci w przedszkolu,
- e) zaopiniowanie statutu, programu i planu pracy przedszkola oraz ewentualnych projektów innowacji, eksperymentów pedagogicznych a także innych spraw istotnych dla przedszkola,
- f) zaopiniowanie planu finansowego przedszkola na kolejny rok kalendarzowy,
- g) współpraca z innymi organami przedszkola czy rozwiązywaniu spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
- Rada ponadto może:
- a) występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem o zbadanie
i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego dyrektora lub innego nauczyciela. Wnioski kierowane przez radę mają dla organu charakter wiążący, - b) z własnej inicjatywy oceniać sytuację oraz stan placówki i występować z wnioskami
do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego placówkę oraz do gminnej rady oświatowej, w szczególności w sprawach zajęć pozaobowiązkowych, - c) w celu wspierania działalności przedszkola gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
III. Organizacja pracy
- Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem, planem i terminarzem spotkań.
- Posiedzenia rady zwoływane są przez Prezydium Rady poprzez ogłoszenie terminu spotkania. Ogłoszenie wywieszane jest przez przewodniczącego rady lub sekretarza na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola.
- Posiedzenia rady mogą być zwoływane z inicjatywy własnej Prezydium Rady lub na wniosek złożony co najmniej 1/3 członków rady.
- W posiedzeniach rady może brać udział, z głosem doradczym dyrektor przedszkola oraz przedstawiciele rady pedagogicznej- wybrani przez radę rodziców lub wskazani przez dyrektora przedszkola .
- Do udziału w posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.
- Tryb podejmowania uchwał.
- Uchwały rady zapadają większością głosów oddanych.
- Uchwała rady w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści zapadają większością 2/3 głosów oddanych.
- Uchwały rady są zaprotokołowane przez sekretarza rady.
- Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może być podjęta większością głosów, członków obecnych na zebraniu rady.
- Jeżeli uchwała albo inna decyzja Rady Rodziców jest sprzeczna z dobrem dziecka, statutem przedszkola lub obowiązującymi przepisami dyrektor przedszkola może zawiesić jej wykonanie i w terminie 2 tygodni od daty jej zawieszenia uzgodnić z Radą Rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy.
- Sposób dokonywania posiedzeń
- Zebrania rady są protokołowane przez sekretarza rady i stanowią dokumentację przedszkola przechowywana w sekretariacie przedszkola.
- Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzony w ciągu 7 dni. Protokół z zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant.
- Członkowie rady są zobowiązani w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Na następnym spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
- Prawa i obowiązki prezydium i członków rady
- Zadaniem Przewodniczącego rady rodziców jest:
- Kierowanie całokształtem prac rady rodziców.
- Opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola. - Współdziałanie ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączenie ich do realizacji planu pracy.
- Zwoływanie i prowadzenie rady rodziców.
- Kierowanie działalnością finansową rady rodziców.6. Przezywanie dyrektorowi opinii i postulatów rady rodziców dotyczących działalności przedszkola.
- Zadaniem Skarbnika rady rodziców jest:
- Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców.
- Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady , kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
- Co miesiąc podawanie do wiadomości ogółowi rodziców stanu operacji finansowych rady.
- Zadaniem Sekretarza rady rodziców jest:
- Sporządzanie protokołów z posiedzeń prezydium rady, wywieszanie zawiadomienia o terminie posiedzeń rady i porządku obrad.
- Załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością rady.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej rady rodziców jest:
- Dokonywanie raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych stanu gotówki w kasie rady rodziców i zdawanie sprawozdania na forum rady oraz informowanie o tym ogół rodziców.
- Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
- Zasady działalności finansowej rady rodziców
- Fundusze rady rodziców mogą pochodzić z:
- a) dobrowolnych składek rodziców,
- b) dochodów osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na jej rzecz,
- c) dotacji, darowizn, prowizji.
- Pozyskane środki finansowe mogą być gromadzone na koncie bankowym.
- Decyzję o formie gromadzenia i przechowywania funduszy podejmuje rada rodziców.
- Osobami uprawnionymi do otwarcia konta bankowego, dokonywania przelewów, wpłacania
i wypłacania gotówki są:
- przewodniczący,
- skarbnik.
- Dokumentację i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu rady prowadzi skarbnik – osoba upoważniona przez ogół rodziców.
- Wpłaty na fundusz rady zbierane są i dokumentowane na listach zbiorczych poszczególnych grup
i ewidencjonowane w księdze wpływów rady na dany rok szkolny. - Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od uchwalonej na dany rok szkolny.
8. Rada może zlecić zbieranie składek wyznaczonej osobie na podstawie zawartej umowy na dany rok szkolny.
9.Wydatki z funduszu rady dokonywane są w myśl uchwał rady i realizowane na podstawie rachunków i dokumentów zatwierdzonych i podpisywanych przez Przewodniczącego rady i Skarbnika rady.
10.O wydatkowaniu zgromadzonych środków finansowych decyduje rada rodziców
w porozumieniu z dyrektorem przedszkola na podstawie zatwierdzonego planu finansowego na dany rok szkolny.
11.Wszelkie dochody i wydatki z funduszu rady rodziców winne być ewidencjonowane,
a dokumentacja przechowywana w sekretariacie przedszkola.
12.Środki, o których mowa w pkt. 1 przeznaczone są w szczególności na:
- organizowanie imprez kulturalno – oświatowych i wycieczek dla dzieci,
- finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci,
- finansowanie materiałów pisemnych i dydaktycznych dla dzieci,
- organizowanie warsztatów szkoleniowych dla rodziców,
- innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania rady.
VII. Postanowienia końcowe
- W realizacji swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w placówce radą pedagogiczną.
- Działalność rady rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem.
- Kadencja rady trwa 1 rok, ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej rady, co powinno nastąpić nie później do dwóch tygodni od odbycia się zebrań grupowych.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data uchwalenia regulaminu ............................................
Podpisy członków rady